Ratapiha-alueen liikkuminen ja pysäköinnin yhteiskäyttö vaativat suunnittelua

Turun ratapiha-alueella ja sen välittömässä läheisyydessä on suunnitteilla useita merkittäviä kaupunkikehityshankkeita, kuten Turun Ratapiha-hanke ja matkakeskus. Alueella toimii jo nyt Logomon tapahtuma-areena ja Turun päärautatieasema.

Nyt on oleellisen tärkeää suunnitella ja koordinoida alueen liikkuminen, pysäköinnin tarpeet ja pysäköinnin yhteiskäyttö. Logomon valmistuva silta on saatava tehokkaaseen käyttöön ja samalla on syytä koordinoida riittävällä mittaluokalla alueen liikkumis- ja pysäköintitarpeet varsinkin niissä tilanteissa, joissa tulevan Ratapiha-hankkeen eri aktiviteeteissa ja Logomossa on useita tapahtumia samaan aikaan.

Kaupunkikehittämiseen liittyvät hankkeet ovat kaava- ja rakennuslupaprosesseineen hyvin pitkiä, joten kehityskohteiden ajallinen koordinointi ja mitoitus on syytä katsoa toiminnallisesti laajemmalla alueella.

Alueen tuleviin hankkeisiin on suunnitteilla pysäköintiratkaisuja, mutta samalla on syytä selvittää Logomon sillan yhteyteen kaavoitetun parkkitalon aikataulu ja toteutuksen vaatimat toimenpiteet.

Lisäksi Ratapihankatua pitkin on oltava tiheävuoroinen ja suuren kapasiteetin joukkoliikenneratkaisu, joka yhdistää alueen matkakeskuksesta rautatieaseman suuntaan ja jonka pysäkeiltä on suoraa yhteys Logomon sillalle ja alueen muille nykyisille ja tuleville radanylityssilloille.

Turun ratapiha-alueelta tulevaan matkakeskukseen ulottuva kehitysvyöhyke on yksi kaupungin kasvualueista, joka lisää kaupungin elinvoimaa ja toimeliaisuutta monella tavalla. Esimerkiksi Ratapihahanke laittaa liikkeelle parhaimmillaan satojen miljoonien eurojen edestä yksityisiä investointeja, tuottaen Turulle ja meille turkulaisille lisää verotuloja ja uusia työpaikkoja.

Esitämme, että alueen laajemmassa suunnittelussa huomioidaan vahvasti alueen saavutettavuus, toiminnallisuus, liikkuminen eri liikennemuodoilla ja parkkipaikkojen joustava yhteiskäyttö, jolloin suurtenkin tapahtumien aikana alueen liikenteellinen kuormitus ei kasva liian suureksi. Samalla kun hyödynnetään alueella jo olevia ja tulevia liikkumis- ja pysäköintiratkaisuja, vältytään yli-investoimasta vaikkapa päällekkäisiin parkkiratkaisuihin.

Mika Maaskola (sd.), Turun kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaoston puheenjohtaja

Niko Aaltonen (kok.), Turun kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaoston varapuheenjohtaja

Julkaistu kohteessa Yleistä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Uusimmat blogissa